MEKO expanderar i Estland

08 juli 2024 08:00

MEKO stärker sin ställning i Estland genom att förvärva företaget Automeister. I förvärvet ingår det väletablerade verkstadskonceptet Carstop med 14 anslutna anläggningar runt om i Estland. Affären är en del i strategin att fortsätta ta marknadsandelar och stärka lönsamheten i Baltikum.

Automeister är en privatägd bilreservdelsgrossist, grundad 1993, som driver konceptet Carstop i Estland sedan 2003. Carstop är i dag en av landets mest kända kedjor där Automeister bistår de anslutna verkstäderna med alltifrån reservdelar till utbildningar och marknadsföring.

MEKO bedriver sedan tidigare verksamhet i Estland genom grossistvarumärket Balti Autoosad och verkstadskonceptet Fixus. Genom förvärvet kommer MEKO därmed att driva två verkstadskoncept och bli en av landets ledande företag på den oberoende fordonseftermarknaden.

”Estland ingår i en strategiskt viktig region för MEKO som vi vill fortsätta växa i. Vårt mål är att vara ledare på alla våra marknader där förvärvet av Automeister är ett logiskt steg. Detta ger oss större möjligheter att fortsätta ta marknadsandelar, utvinna synergier mellan våra estländska verksamheter, och ytterligare stärka vår lönsamhet,” säger Pehr Oscarson, vd och koncernchef på MEKO.

MEKO:s mål är att vara den mest kompletta partnern för alla som kör, reparerar eller underhåller bilar i norra Europa. Bolaget finns i åtta marknader och möter kunderna genom ett stort antal välkända varumärken och verkstadskoncept med stark lokal förankring. MEKO etablerade sin verksamhet i Estland 2022 och finns även i Lettland och Litauen.

För ytterligare information, vänligen kontakta:

Pehr Oscarson
Vd och koncernchef, MEKO